مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در سازهای تقاطعی مانند پل‌ها است گاهاً مشاهده می‌شود نکات فنی و استاندارد متناسب با گذر سیلاب در آن رعایت نشده و این از نکات چالش برانگیز است.

سازه‌های تقاطعی مانند پل‌ها ظرفیت گذر سیلاب را ندارد

به گزارش قدس خراسان، محمدعلی نعمت نژاد درباره بررسی علل وقوع سیل چهارشنبه در مشهد عنوان کرد: نقاط حادثه دیده در سیل مشهد دست بررسی است و گزارش آن پس از آماده سازی اطلاع رسانی می‌شود اما برنامه وزارت نیرو و آب منطقه‌ای رعایت بستر و حریم است. به لحاظ مالکیتی فقط بستر در اختیار حکومت اسلامی است اما لازم است که براساس مطالعات آب منطقه‌ای حد حریم و بستر رعایت شود و اگر مشاهده شود نقص و تصرف در بستر و یا حریم رودخانه اتفاق افتاده اخطار لازم داده می‌شود و برای رفع تصرف از مسیرهای قانونی پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: قسمت جنوب شهر مشهد در بخش سیلاب و کوهپایه‌ای واقع شده و قطعاً در این مناطق مسیل‌ها و رودخانه‌هایی وجود دارد که رعایت حد حریم و بستر آنها الزامی است و اگر این اراضی وارد نقاط شهری می‌شود قطعاً باید حریم و بستر این مسیل‌ها و رودخانه توسط متولیان امر یعنی شهرداری رعایت شود یعنی یا همان شرایط طبیعی حفظ شود و یا اگر قرار است ساماندهی انجام شود باید طرح آن مورد تأیید آب منطقه‌ای باشد تا مسیر تعیین شده ظرفیت عبور سیلاب را داشته باشد و این از الزاماتی است که باید برای اراضی که چه مالکیت حقیقی دارند و چه مالکیت حقوقی رعایت شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا این نکات درباره مسیل‌ها در شهر مشهد رعایت شده یا خیر تشریح کرد: اینکه بگوییم به صورت صد در صد رعایت شده است خیر. آنچه در مطالعات حریم و بستر مبنا قرار می‌گیرد شرایط طبیعی رودخانه و داغ آب آن و عکس‌های هوایی که متعلق به سنوات گذشته است. این موارد در مطالعات و بررسی‌های کارشناسی که آب منطقه انجام می‌دهد درباره یک رودخانه مد نظر قرار می‌گیرد تا مشخص شود آیا اساساً رودخانه یا مسیلی در این منطقه وجود دارد یا خیر که قطعاً براساس عکس‌های هوایی مسیل‌ها و رودخانه‌هایی در منطقه وجود داشته است.

وی ادامه داد: برای تشریح بهتر باید به صورت موردی در باره یک وجود یک مسیل یا رودخانه پرسیده شود تا با بررسی سوابق مشخص شود آیا فرضا تصرفاتی انجام شده یا خیر اما به صورت کلی چون جنوب مشهد به صورت کوهپایه ای است قطعاً مسیل‌ها و رودخانه‌های وجود داشته که بخشی از آنها از طریق کانال‌ها مسیرهای رودخانه‌های قبلی ساماندهی شده است و از آن مسیر دفع آب سطحی هم انجام می‌شود اما اینکه ظرفیت این کانال‌ها متناسب یا بارش‌ها بوده مباحث کارشناسی است که باید بررسی شود.

نعمت نژاد مد نظر قرار دادن دبی‌هایی با دوره بازگشت مشخص در مطالعات و ساماندهی‌ها مهم دانست و گفت: به عنوان مثال اگر مبنای مطالعات دبی بازگشت ۲۵ ساله باشد و بر همین اساس حریم و بستر تعیین شود در دبی‌هایی با دوره بازگشت بیشتر از این زمان ممکن است حریم و بستر تعیین شده پاسخگو نباشد و این نکات فنی در اظهار نظرها باید رعایت شود.

وی با اشاره به سازه‌های تقاطعی که ظرفیت گذر سیلاب را ندارد توضیح داد: سازهای تقاطعی مانند پل‌ها است که برای گذر از رودخانه‌ها ساخته می‌شود که گاهاً مشاهده می‌شود نکات فنی و استاندارد متناسب با گذر سیلاب در آن رعایت نشده و این از نکات چالش برانگیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.